Pressmeddelande 2017-12-04

• Följ oss på Instagram
  • Följ oss på Snapchat: Montico_sverige

Montico säkrar kompetens hos Toyota Material Handling med ny modell

Montico tar ny mark när det kommer till att lätta den kompetensbristen som råder inom industrin. Arbetssättet har redan bidragit till att säkra kompetens och kvalité i kunders verksamhet.

Kompetenser inom svetsteknik är idag en bristvara, något som Montico har tagit fasta på. Detta har resulterat i ett tätt samarbete med företagets polska bolag, där man rekryterat svetsare till uppdrag i Sverige. Innan svetsarna går ut till kund säkerställs kompetensen genom validering och svetsarprovningar som övervakas av Monticos egna svetstekniker i Tranås. Svetsarna anställs sedan i Monticos svenska bolag och går där med under svenskt kollektivavtal.

- Genom vårt djupa samarbete med kunder som Toyota Material Handling vet vi vilken typ av kompetenser de söker och kan då säkerställa att de kraven uppfylls. Vi erbjuder även kunden en tolk för att komma igång med produktionen på ett smidigt sätt. Han pratar flytande polska och svenska, och är även svetsare så det är perfekt, säger Morgan Jansson, Affärsområdesansvarig på Montico.

Toyota Material Handling i Mjölby har sedan några veckor tillbaka sju polska svetsare som hyrs ut via Montico på plats i sin produktion. De vittnar om att det är ett bra arbetssätt för att säkra kompetens och kvalité.

- Vi såg till att lägga stor vikt på en bra och tydlig introduktion, där vi hade med tolken som översatte mellan oss och svetsarna. Det märks att svetsarna är erfarna, då de kommit in i jobbet snabbt samtidigt som de har en god känsla för kvalité, berättar Anna Gullström, bemanningsansvarig på Toyota Material Handling.

Thomas Nordh, Regionchef Montico
tel. 0142–65 51 06