Pressmeddelande 2017-10-16

• Följ oss på Youtube
  • Följ oss på Instagram
  • Följ oss på Snapchat: Montico_sverige

Montico och Väderstad samarbetar kring integrationsprojekt

Nu startar Montico och Väderstad i samarbete med Arbetsförmedlingen ett nytt utbildningsprojekt för att säkra det långsiktiga kompetensbehovet och erbjuder personer med utländsk bakgrund en snabb ingång till den svenska arbetsmarknaden.

– Vi har ett stort behov av att anställa personer bland annat inom svets och montering, berättar Annika Franzén, HR-direktör på Väderstad AB. Vi ser att det finns många motiverade och duktiga yrkespersoner bland nyanlända i Sverige och tycker att det är viktigt att ta till vara på all den kompetens som finns.

Personer med utländsk bakgrund får nu möjlighet att först få läsa yrkessvenska, det vill säga svenska med inriktning på ett specifikt yrke eller bransch. Därefter påbörjar man utbildningen inom svets eller montering hos Montico i Motala. Efter avslutad utbildning erbjuds man en anställning hos Montico under 6 månader då man jobbar som konsult hos Väderstad.

– Genom att erbjuda en skräddarsydd utbildning kan vi hjälpa företagen och vår egen bemanningsverksamhet att säkerställa kompetensförsörjningen långsiktigt. Väderstad får exakt den kompetens de efterfrågar och chansen för deltagarna att få ett jobb på företaget efter utbildningen är därmed stor, säger Kristina Aronsson, som samordnar utbildningsprojektet på Montico.

Kristina Aronsson, samordnare rekryteringsutbildningar Montico
tel. 0140-59 90 10