Logga in

Här finns vi

  • Följ oss på Facebook
  • Följ oss på Twitter
  • Följ oss på LinkedIn
  • Följ oss på Youtube
  • Följ oss på Instagram
  • Följ oss på Snapchat: Montico_sverige
26829022_10154926049651036_1681233594_o.jpg

Kandidatupplevelsen har alltid varit viktig, men det har höjts ytterligare en nivå nu i och med högkonjunkturen och den spridningskraft som finns i sociala medier. Kandidaten har en mycket stark position idag, då många företag slåss om samma kompetenser. Som kandidat blir du varje dag serverad annonser på Facebook och kanske även headhuntad via LinkedIn.

- Det gäller att du har en tät dialog med dem som söker jobb hos ditt företag så att du inte tappar dem på vägen, det finns många kanaler där någon annan snabbt kan kontakta dem idag. Lägger du ner tid och tar hand om kandidaterna genom hela processen minimerar du risken betydligt, förklarar Nathalie.  

Idag är förväntningarna på en snabb återkoppling efter en intervju höga, halkar ett företag efter med detta finns risken att kandidaten uppfattar det som att företaget sköter rekryteringen dåligt. Här menar Nathalie att sociala medier har förändrat landskapet.

- Har vi haft en negativ upplevelse vill vi ofta dela med oss. Förr var det främst till vänner och familj, idag gör vi det på sociala medier. Här kan en dålig recension ta fart och spridas till tusentals. Det finns flera exempel på företag som har fått stänga ner sina sociala medier då de har drunknat i inlägg gällande deras bemötande av kunder. Det är ju såklart extrema fall men det är ändå viktigt för företag att förstå att spridning är så mycket större och snabbare idag.

Nathalies tips 

Från det att du publicerar annonsen gäller det att hänga med i kandidatens tempo. Nathalie lyfter några delar som är extra viktigt att tänka på under processens gång.

Kandidaten i centrum

Under en intervju bör du som rekryterar ha hundra procent fokus på kandidaten. Många gör misstaget att berätta om företagets hela historia och omsättning. Risken är att en stor del av intervjun blir en monolog istället för en dialog. Visst bör du berätta en del om verksamheten och den tilltänkta rollen, men ta i beräkning att kandidater idag har tillgång till en stor del av informationen redan innan intervjun. Allt är bara ett knapptryck bort och många kandidater som jag träffar har redan läst in sig på den allmänna informationen om företaget. Sätt istället kandidaten i centrum och se till att de känner sig sedda.

Man brukar säga att människor ofta glömmer en del av vad som sägs under ett möte men man kommer alltid ihåg en känsla. Som rekryterare är det ditt ansvar att kandidaten lämnar rummet med en positiv känsla.

Var transparent

Var öppen mot kandidaten och kommunicera alltid rekryteringsprocessen för dem som kommer in på intervju. Att söka ett jobb och avsätta tid för intervjuer är en stor och viktig del i en människas liv, därför förtjänar kandidaten en tydlig bild av vad som sker i processen. Det är även viktigt för att behålla deras intresse för tjänsten.

Ett exempel är om processen drar ut på tiden, här är det jätteviktigt att kommunicera. Kandidaten ska aldrig behöva höra av sig och undra varför du inte hört av dig på utlovad tid.

Återkoppling

Alla sökande ska under processen få en återkoppling, oavsett om de gått vidare till en intervju eller inte. Man kan tänka att det är a och o i en rekrytering. Tyvärr ser jag ofta trådar på LinkedIn där många uttrycker sin besvikelse över företag som inte hört av sig efter en intervju. Problemet för många företag kan vara att tiden inte finns, det kan vara svårt att balansera det dagliga HR-arbetet i organisationen samtidigt som man rekryterar nya medarbetare. Finns det risk för överbelastning är det bättre att man tar in extern hjälp i rekryteringen, det är inte värt att riskera dåliga kandidatupplevelser.

Har du träffat kandidaten för en intervju bör du ringa upp och även ge feedback om kandidaten önskar det. Har kandidaten skickat in en ansökan men inte gått vidare kan det räcka med ett mejl där du berättar att ni har gått vidare med en annan sökande. Alla som har lagt ner tid på att söka tjänsten förtjänar ett respektfullt bemötande. Som företag vill du också att de ska ha en fortsatt positiv bild av er, de kan vara potentiella kandidater eller kunder i framtiden.